تفاوت استابلایزر با محافظ
نوشته شده توسط : سامان

قبل از هر بحثی لازم است اظهار نماییم که محافظ و استابلایزر هر دو سیستم هایی می باشند که سعی بر این دارند، به درگاه ورودی لوازم الکتریکی یک جریان برق مناسب را برسانند. ممکن است این سؤال در ذهن بیشتر مصرف کنندگان باشد که تفاوت استابلایزر با محافظ برق در چیست؟ درست است که استابلایزر و محافظ هر دو یک هدف را دنبال می کنند، اما در نحوه عملکرد و کارایی آنان یکسری تفاوت های فاحشی وجود دارد که ما امروز قصد داریم به بیان آن ها بپردازیم.

تفاوت استابلایزر با محافظ

تفاوت استابلایزر و محافظ برق

به احتمال زیاد با عملکرد محافظ برق آشنایی کافی دارید. برق مصرفی همواره دارای نوسان ولتاژ است به ویژه در ساعات اوج مصرف یا در فصل تابستان که مصرف به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.همچنین ممکن است به دلیل مشکلات فنی که در نیروگاه ها رخ می دهد حتی در ساعات دیگر نیز برق دارای نوسان ولتاژ باشد. رعد و برق های ناگهانی ، مکرر و شدید نیز می توانند به تجهیزات شما آسیب برسانند.لوازم خانگی و تجهیزات برقی به نحوی ساخته می شوند که قادر باشند تا 8 درصد افزایش ولتاژ و تا 10 درصد کاهش ولتاژ را تحمل نمایند، اما اگر تغییرات ولتاژ خارج از این محدوده باشد چه؟ متاسفانه در تغییرات شدید ناگهانی دستگاه شما می سوزد.

به دلیل ریسک بالای وقوع این اتفاق و آسیب های جدی که به دستگاه ها در این شرایط رخ می دهد، بسیاری از تولید کنندگان در خدمات گارانتی، سوختن و آسیب دیدن به دلیل نوسانات برق را پوشش نمی دهند. چاره چیست؟در واقع یکی از در دسترس ترین و ارزان ترین راهکار، استفاده از محافظ برق است. محافظ در صورت تغییرات شدید ولتاژ، جریان را قطع نموده و با تاخیر مختصری پس از پایداری ولتاژ دوباره آن را وصل می کند. اما استابلایزر چیست؟ استابلایزر مشکل شما را بدون قطعی برق رفع می کند. این دستگاه تغییرات ولتاژ را برای شما جبران می کند و ولتاژ پایدار و ثابتی را وارد دستگاه می نماید. در واقع همانگونه که از اسمش پیداست، استابلایزر تثبیت کننده ولتاژ است.

محافظ برق بهتر است یا استابلایزر

 

همانگونه که اشاره شد، با توجه به نیاز روز، اهمیت ایمنی و تکنولوژی روز محصولاتی نظیر محافظ برق و استابلایزر به تولید می رسند. هر دو این تجهیزات دارای قابلیت بسیار زیادی هستند. و در صنعت برق نقش مهمی را ایفا می کنند. اما برای اکثر کاربران جای سوال باقیست که محافظ برق بهتر است یا استابلایزر؟ با وجود اینکه نقش بسیاری از تجهیزات الکتریکی یا چگونگی عملکردشان شبیه به هم است، مردم آن ها را یکی می دانند. اما تفاوت هایی برای این دو وجود دارد که عبارتند از:

محافظ برق یکی از تجهیزات بسیار کاربردی است که وظیفه محافظت از دستگاه های الکتریکی نظیر یخچال را دارد. این وسیله زمانی که اختلال و نوسان برق رخ دهی با قطع جریان برق مانع از صدمه دیدن تجهیزات الکتریکی می شود. البته مدتی پس از قطع کردن جریان مجددا پس از مدت زمان کوتاهی مدار را وصل می کند. اما استابلایزر ها نیز به عنوان یکی از تجهیزات الکتریکی کا در محافظت دستگاه های الکتریکی نقش دارد، بدون اینکه جریان برق قطع شود ایرادات را برطرف خواهد کرد.
اگر می خواهید بدانید محافظ برق بهتر است یا استابلایزر باید با مزیت ها، تفاوت و کاربرد هر یک آشنا شوید. با کمک استابلایزر هنگامی که نوسانات جریان برق رخ می دهد هیچ‌ فشاری روی وسایل برقی وارد نخواهد شد. و دلیل این کار شدت جریان ورودی است که به هیچ وجه تغییر نمی کند.‌ اما این تغییرات اگرچه روی وسایل الکتریکی نیست. و داخل خود استابلایزر اتفاق نمی افتند. یک دستگاه محافظ برق، هر زمانی که نوسان ایجاد می شود. و با هر بار شوک الکتریکی و اختلاف جریان، جریان ورودی دستگاه ها قطع و وصل می گردد. که این قطع و وصل شدن خود تا حدودی مضر است.

 

 

تفاوت میان محافظ برق و استابلایزر

تفاوت استابلایزر با محافظ

1.دستگاه استابلایزر قادر است. تا ولتاژ ورودی برق را تا مقدار زیادی تثبیت کرده و پس از آن به داخل لوازم الکتریکی منتقل کند. با این انتقال ولتاژ عملکرد دستگاه بهتر و در نتیجه طول عمر آن افزایش پیدا می کند.‌ اگرچه عملکرد بهتر دستگاه استابلایزر راندمان لوازم برقی را تحت کنترل قرار می دهد. اما یک محافظ برق اگرچه از لوازم‌ الکتریکی محافظت می کند. ولی نسبت به این دستگاه عملکرد قوی تری ندارد.

2. از دیگر تفاوت استابلایزر با محافظ برق می توان به این مسئله اشاره کرد که در داخل استابلایزر ها قطعه ای به نام میکروکنترلر تعبیه کرده اند تا اگر استابلایزر خود نیز با اختلالی روبرو شود، برق خروجی به‌صورت اتوماتیک قطع گردد که دیگر آسیبی نیز به لوازم الکتریکی وارد نشود و این در صورتی است که محافظ از چنین قابلیتی برخوردار نمی باشد.

3.قیمت دیگر عاملی است که باعث تمایز بین این دو می شود. با توجه به مزیت ها و تکنولوژی خاصی که در این دستگاه ها وجود دارد می توان گفت استابلایزر قیمت‌ بالاتر و همچنین عمر طولانی بیشتری نسبت به محافظ برق خواهد داشت.

4.فرق بین استابلایزر با محافظ در این است که از دستگاه های محافظ نمی توان در مکان های بزرگ همچون کارخانه جات و … استفاده نمود و برای همچین فعالیت هایی حتما باید از استابلایزر استفاده کرد که توانایی خدمات رسانی به تمام مکان های کوچک و بزرگ را دارد.





:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: